Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu

Penang

Door: petralexander

Blijf op de hoogte en volg petra

05 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na de koele hoogtes, zijn we weer in de warmte belandt. Het verschil is enorm. Je voelt je al snel te moe en te heet om te lopen.
Op het eiland Penang is erg veel te zien, met betrekking tot werelderfgoed. Het is al heel lang een doorvoerhaven en plaats voor ruilhandel. In ong 1780 kwamen de Engelsen hier de boel regelen. Sindsdien zijn er meer stenen gebouwen gekomen. De oudste gebouwen zijn dan ook van rond 1850. In de 3 dagen op Penang hebben we een combinatie gemaakt van strand en cultuur. 's Morgens een beetje rondkijken, daarna met de bus, 45 min. naar het strand. Helaas hier nog geen blauwe zee en witte stranden, maar die komen binnenkort. Er zijn hier enorm veel tempels en kerken. Enkele hebben we bezocht, maar (gelukkig) niet allemaal. Een staande en een liggende Boeddha van ruim 30m waren zeker het bekijken waard.Ook de huizen ( clan jetties )van Chinese families waren erg bijzonder. Toen de Chinezen in Penang kwamen, hadden ze geen geld voor grond. De huizen werden dus op palen bij zee gebouwd. De mensen gingen in groepjes met dezelfde achternaam, of uit dezelfde streek ( hetzelfde dialect) op 1 pier wonen. De huizen hebben allemaal een kleine tempeltje bij de ingang en vaak een spiegel tegen de boze geesten. De huizen zijn smal maar erg diep. Op zo'n pier vind je van alles, bijv een paar winkeltjes, een kapper en zelfs een hotelletje. Hadden we dat maar eerder geweten!. Op Penang zijn verschillende heuvels. Deels in gebruik voor tempels, maar ook voor recreatie. Met een treintje, vgl wintersport, word je dan naar boven gebracht. Helaas was er geen goed zicht. Later hoorden we dat dat waarschijnlijk kwam door bosbranden in Indonesie. De laatste middag op Penang hebben we weer doorgebracht op het strand. Dit keer helder weer en voor Alexander een lekkere branding. Boven de zee zien we een grote roofvogel ( zee-/visarend) op zoek naar vis. Af en toe maakt hij een enorme duik maar helaas zien we geen vangst. Op het strand zijn er ook watersportactiviteiten, zoals jetski, banaan achter boot, parachute achter boot, etc. Alexander ziet dat natuurlijk wel zitten. Vooruit, wij dan ook met zo'n parachute een rondje om de baai. Eerst in gebrekkig Engels uitleg en dan...De start verloopt niet vlekkeloos. Alexander gaat achterover en ik word juist voorover getrokken! Met zijn harde hoofd knalt hij tegen mijn neus, ... bloedneus.Ondertussen is het uitzicht geweldig. De kapitein van het bootje dolt ons ook nog door langzamer te gaan varen. Als onze voeten het water raken geeft hij weer gas. Geweldige ervaring voor die paar minuten, jammer van die bloedneus.
Nu gaan we verder naar de oostkant van WestMaleisie. Een paar dagen echt vakantie houden op zo'n Robinson eiland. Alleen luieren, snorkelen, lezen, eten.

• 05 Augustus 2011 - 06:51

Henk En Tonny:

Ik was al verbaasd dat er nog geen ongelukjes gebeurd waren. Als het maar bij een bloedneus blijft valt het nog mee. Die warmte zeker in de steden is altijd in benauwd. Nu maar lekker even uitrusten. Straks in Malaka wordt het vast weer zo warm.

Groetjes en doe voorzichtig.

(o)ma en (o)pa

• 05 Augustus 2011 - 18:11

Ria Leo.:

Nou Petra het is wel weer heel spannend,ook het zien van de visarend
    als er een hier gezien wordt in de polder is het groot nieuws.
    de komenden dagen maar lekker uitrusten van de avonturen ,groetjes van ons.

• 06 Augustus 2011 - 14:24

Anneke En Marij:

We lezen hier met veel enthousiasme jullie reisverhalen en belevenissen.
    Behalve die vochtige hitte en die enge parachutes lijkt het ons daar heerlijk verpozen. We zouden bijna zeggen: "we kommen dran"!

Veel moed en plezier toegewenst!

• 06 Augustus 2011 - 19:10

Robby Tros:

Hallo Alexander en Petra,
    Wat hebben jullie een spannende vakantie. Volgens mij is het daar heel leuk!