IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van petra bos - WaarBenJij.nu IJsland - Reisverslag uit Höfn, IJsland van petra bos - WaarBenJij.nu

IJsland

Blijf op de hoogte en volg petra

12 Augustus 2014 | IJsland, Höfn

De vlucht van New York naar IJsland verloopt rustig. We slapen niet veel aan boord, dus we doen het de eerste dag lekker rustig aan. We rijden naar Reykjavik, waar onze tentje opzetten. Zolang de tremperaturen het toelaten willen we kamperen. Zo houden meer geld over voor excursies.:-)
In Reykjavik beklimmen we de grote kerk, zodat we uitzicht hebben over de hele stad en haven. We doen ook een stadswandeling met een gids. Er zijn hier veel winkeltjes en restaurantjes. Genoeg te doen voor een rustig middagje.
De volgende ochtend rijden we de gouden cirkel route tot aan Selfoss. We komen langs Pingvellir, waar je ziet hoe de amerikaanse en europese platen uitelkaar drijven. Ook was dit jaren de plek van het parlement. Dan door naar Geysir. De grootste geyser doet het niet, maar wij vinden 20m hoog ook prima. We hebben een hele boel foto's gemaakt van het spuiten, dus vast een paar goede. Superleuk. De laatste attractie van deze route is de waterval Gulfoss. In meerdere etappes, die haaks op elkaar staan, dondert het water naar beneden. Jammer genoeg geen zon, dus geen regenboog in de mist. We overnachten in Selfoss.. Op de campings is het best druk. Veel fietsers ( geen familie gezien:-) ) en lifters reizen hier veelal met tentjes.
Dan rijden we van Selfoss naar Vik. Onderweg zijn er verschillende watervallen te zien. Ook 1 waar je achter de waterval langs kunt lopen. Dit hadden we ons anders (kleiner, smaller, spannender) voorgesteld. We gaan ook naar een gletsjer, die ligt op een vulkaan. De Katla komt gemiddeld 2x per eeuw tot uitbarsting. De laatste keer was in 1918. We mogen nu ook niet heel dichtbij, want de gletsjer is recent 1,5m omhoog gekomen. We hopen dat het deze week nog rustig blijft! Vlak voor het dorpje Vik ligt een rots met een mooie uitgesleten poort. Op de rotsen broeden vaak Papegaaiduikers. Gelukkig zijn ze er nog, want half augustus vliegen ze uit en komen dan pas in het voorjaar terug. We kunnen heel dichtbij komen, want ze zijn niet schuw. Hele grappige vogels met mooie gekleurde snavels. Ook veel visdiefjes die steeds inzee duiken voor een hapje vis. Het strand is van fijn zwart zand. We hebben een zakje meegenomen.
Van Vik gaan we naar Skatafell. Het uitzicht op de Vatnajokull, grootste gletsjer van Europa, wordt steeds beter. De wolken verdwijnen steeds meer, dus na de natte dagen hebben we nu blauwe lucht boven de gletsjer. We kamperen vlak naast 1 van de uitlopers van de gletsjer. We wandelen met een omweg langs de gletsjer naar de Svartifoss, een waterval in een kom van basaltsteen.
Vandaag zijn we naar Jokulsarlon gereden. Dit een lagoon, waar stukken van de gletsjer in drijven. Met een bootje kun je vlak langs deze ijsbergen varen. Sommige stukken zijn mooi blauw. Helaas geen zon vandaag, anders waren de kleuren og duidelijker. Het verste punt van de reis is Hofn. Vanavond eten we hier, en dan weer richting westkust. Morgen doen we nog een gletsjer wandeling naar het blauwe ijs. Hopelijk donderdag nog een walvistocht en dan eindigen we bij de Blue Lagoon.

• 12 Augustus 2014 - 18:02

Henk En Tonny:

Zo te zien genieten jullie nog steeds van jullie reis. We zijn benieuwd naar jullie foto's straks, Jammer dat het zo lastig uploaden is. De foto's van de ijsbergen die we net via de telefoon binnenkregen beloven in ieder geval veel. Genieten jullie nog maar even want volgende week kunnen jullie allebei er weer tegenaan op school.
    Groetjes (o)pa en (o)ma XXX

• 12 Augustus 2014 - 18:12

Wim:

Wat grappig: vorige week was er een docu over Katja op NatGeo. Als die ontploft...... en ja het kan elk moment. Kan me voorstellen dat 1,5 meter omhoogkomende aarde een voorbode is.
    Maar jullie zijn er geweest en hett was errug mooi zo te lezen.
    Geniet nog maar fijn van de rest en wij wachten wel op de foto's.
    Groetjes, Hermy en wim

• 12 Augustus 2014 - 18:19

Gerrit Kleis:

Mooie reis Floortje!!!!!

• 12 Augustus 2014 - 19:39

Ria Leo:

Weer met veel genoegen je verslag gelezen, nog een fijne tijd op IJsland .
    Voor je het weet sta je voor de klas ,gr van ons .

• 12 Augustus 2014 - 20:01

Els Schuch:

Lieve Alexander en Petra,

Geniet nog van de laatste week in Ijsland en ik zie jullie graag terug in Waterland. Liefs, Els