Brazilië , Pantanal - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu Brazilië , Pantanal - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu

Brazilië , Pantanal

Blijf op de hoogte en volg petra

08 Augustus 2016 | Brazilië, Curitiba

Nadat we de watervallen van Iguazu op het drielandenpunt hebben bezocht, zijn we ook nog een dagje naar 1 van de grootste stuwmeren ter wereld geweest. Met een busje werden we het terrein van de Itaipudam rondgereden. Echt onmens groot en hoog. Een groot deel van de energie voor Paraguay en voor Braziliie wordt hier opgewekt. Hoeveel heeft moeten wijken voor dit project wordt natuurlijk niet verteld.
Met voorlopig de laatste langeafstandsbus reizen we iets noordelijker naar Campo grande. De toegangspoort naar de Pantanal. Dit is een moerassig gebied, waar veel dieren leven. Er zijn verschillende behulpzame Brazilianen. Gelukkig maar, want ik kan mij niet verstaanbaar maken, en zij ook alleen maar in het Potugees. Wel grappig om te zien, dat de paar toeristen in de bus in volledige verwarring zijn. Met handen en voeten redden we ons en komen we op de juiste tijd op de juiste plaats.
Bij het kopen van de bustickets naar Campo grande, vraagt de man achter de balie of we naar de Pantanal gaan en of we al excursies hebben geboekt. Dit is niet het geval, dus hij weet wel iemand, of hij die mag vragen om wat info te geven. Nou prima, want we moeten sowieso nog een uur wachten voor de bus. De man van Santa Clara excursies is er al snel. Hij heeft een goed verhaal. Ik twijfel ik ik hier moet boeken, maar ik waag de gok. Ik betaal slechts 20% aan, dus dat is te overzien. Bij aankomst in Campo grande zien nog geen mannetje met een bordje met onze namen. Zou het het toch een bedrieger zijn geweest? Gelukkig komt na en paar minuten iemand aanlopen die ons komt halen. Hij loopt ook met ons mee naar het hostel waar we onze overtollige spullen kunnen achterlaten. Na een ontbijtje en opnieuw gepakt tas, gaan we met een busje richting Pantanal. Dit is nog 300km, dus we zijn even onderweg. Het laatste stuk wordt gereden over een zandweg met een jeep. Hier zien we gelijk al veel dieren, zoals Capibara, kaaimannen, veel,vogels zoals ijsvogels. Dat beloofd wat. De logde waar we verblijven is luxe. Er is een grote tuin met klein zwembad, verschillende plekken met hangmatten, een speelzaal, binnen en buiteneetruimtes. Alles is zeer netjes en schoon, ook al zijn er veel dieren zoals zwijntjes, 2 oude papagaaien, veel vogels zoals Kardinaaltjes en parkieten.
De eerste dag komen we pas om 16 u aan waardoor we niet meer mee kunnen met een excursie. Lekker relaxen dus. Het is hier zo een 30gr. De volgende ochtend beginnen we met ontbijt om 6.30u zodat we om 7.30u kunnen beginnen met een boottochten. Onze gids spreekt helaas weinig Engels maar dat is niet heel erg. We zien veel vogels langs het water. Helaas vaart de gids wel steeds door, waardoor foto's maken lastig is. Ook nu veel kaaimannen, van 75 cm tot 150 cm, Capibara, Ooievaars, Ibissen, Havikken, verschillende soorten ijsvogels, en als kers op de taart zelfs een Jaguar !! Deze houdt ons goed in de gaten als we dicht bij de oever komen. Superspannend. Na een paar foto's nemen we weer afstand. Geweldig. De rest van de ochtend en begin van de middag mogen we relaxen. Aan het eind van de middag gaan we piranha's vangen. Je doet een stukje rundvlees aan een grote haak, je gooit deze in het water, je haalt weer op en zo heb je een piranha. Zelfs ik kan vissen. S'avonds worden de gevangen vissen voor klaar gemaakt voor het diner. Er zit erg weinig vlees aan, maar ze smaken prima.
De volgende ochtend gaan we een ritje maken te paard. De paarden zijn natuurlijk erg mal, want weinig van de toeristen kunnen echt paardrijden. We maken een ritje over de ranch. We zien niet veel dieren, maar het is wel grappig. Na 1,5 u begin ik mijn kont en benen wel te voelen, dus dat was ook weer langgenoeg. De rest van de ochtend hangen we bij het zwembad.
S'avonds gaan we met de jeep weg. We zien oa een gordeldier oversteken, bij een meer staat een hert, er vliegen Toekans over. Ook maken we een wandeling door een soort Palmbos. Erg jammer dat onze gids niets kan vertellen. Ik vind het vreemd dat in zo'n natuurgebied zoveel ranches zijn. Er worden veel koeien gehouden. Hier is nu een palmoliebos, waarbij niet duidelijk is of het nog in bedrijf is. Het Is al donker als we terug rijden. Met een sterke lamp speuren we naar reflecterende ogen van dieren. Behalve een vos, zien we alleen kaaimannen en een koe die midden op de weg staat. Je moet ook een beetje geluk hebben.
De laatste ochtend kunnen we kiezen tussen een wandeling over de ranch of nogmaals een boottochtje. We kiezen voor het laatste omdat daar de kans op dieren het grootste is. Helaas blijkt onze gids vooral geïnteresseerd is de Jaguar. Alles wordt voorbij gevaren om te kunnen speuren naar een zeer zeldzaam dier. Dit keer helaas geen glimp van deze grote jager. Er zijn vandaag sowieso minder dieren dan de eerste keer met het bootje. Bijna terug bij de logde zien we heel hoog in de bomen ook nog een aap. Op de foto zal dit niet meer zijn dan een zwart vlekje.
In de middag gaan we op weg voor de 5 u durende reis naar Campo grande. Aangekomen in het hostel kunnen. We bijna direct naar bedje toe, want de volgende ochtend gaat onze binnenlandse vlucht naar Curitiba al om 6.15 u.
We blijven hier in Curitiba 2 dagen voor we doorreizen naar de kust. Wel even wennen hoor. Het is hier vandaag regenachtig en 12 gr! Morgen alweer 18 gr, maar de overgang is wel heel groot. Nu dus even weer een stad bekijken voor we gaan chillen op een eiland. Met deze afwisseling vermaken we ons prima.

• 08 Augustus 2016 - 16:18

Wim En Hermy:

Ha die kanjers,
    Wat een prachtig verhaal weer. Telkens verbazingwekkend hoe goed mensen elkaar toch begrijpen ook al spreken ze elkaars taal niet. Als de wil er maar is, denk ik dan. Zo mooi!
    Jammer dat je die jaguar maar één keer hebt gezien, maar in ieder geval welgezind. Bij ons ontbreekt ie op het lijstje, snik.
    Op naar jullie volgend avontuurlijke verslag, wij genieten er van.
    Liefs van Hermy en Wim

• 08 Augustus 2016 - 16:19

Tante Jenny:

Hoi Petra en Alexander,

Wat een fantastische reis maken jullie. Heel leuk om te lezen. Geniet er nog maar lekker van.
    Pas op jullie spullen! en houd het gezond...

xxx
    Jenny

• 08 Augustus 2016 - 16:37

Henk En Tonny:

Hallp Petra en Alexander,
    Fijn dat jullie het naar jullie zin hadden op de lodge en veel dieren hebben gezien zelfs een jaguar wat niet iedereen lukt. Straks weer genieten op dat eiland en dan weer verder. We genieten mee met jullie reis.
    Groetjes van ons XXX

• 08 Augustus 2016 - 18:48

Ria Leo :

Nou begint het spannend te worden.
    Leuk al die wilde dieren ,toch maar Spaans en Portugees gaan leren als je weer thuis bent .
    Nog heel veel plezier .

• 08 Augustus 2016 - 19:49

Marianne En Gerrit.:

Hoi petra en alexander.

Wat een geweldige reis! En wat bijzonder on dat weer met z'n 2en en zo avontuurlijk te doen. Alexanders klasgenoten zijn straks groen en geel van jalouzie. En ik ook!!!!
    Gerrit ( en een meelezende Marianne)

• 09 Augustus 2016 - 02:47

Margreet:

Hej Petra en Alexander, wat maken jullie een fantastische reis!!
    Hoewel ik nu ook een beetje in Rio ben, is net natuurlijk onvergelijkbaar met wat jullie nu doen in Brazilië.
    Het lijkt het erop dat jullie de plaats gaan omzeilen. Geen probleem natuurlijk als je zoveel natuur en fauna kunt zien in de bijzondere Pantanal. Echte geluksvogels zijn jullie met het spotten van een jaguar, prachtige aanblik lijkt me.
    Heel gelukkig werd ik ook van de Foz de Iguazu foto's. Die locatie en watervallen heb ik altijd al willen zien en zie daar, je schotelt me ze gewoon voor. Kortom hou me (ons) maar lekker op de hoogte met je blogs, ik geniet er zeer van.
    Ondanks alle ontberingen nog een voorspoedige reis, vol avontuur, je hebt nog een paar weken voor de boeg.
    Liefs en tot horens.

• 09 Augustus 2016 - 15:41

Aly:

Wat is het een geweldige reis,ik volg jullie een klein beetje met het papier dat op de tafel ligt
    Volgens mij moeten jullie wel een extra weekje vakantie hebben om alle indrukken te verwerken, maar dat zal allemaal wel goed komen
    Hier in Waterland is alles rustig ,geen schokkende dingen, alleen het weer zou iets beter kunnen,maar dat hebben we nu eenmaal niet in de hand
    Geniet nog van de rest van de vakantie en we zien jullie over twee en een halve week
    Heel veel groetjes,ook van Elibert

• 09 Augustus 2016 - 15:43

Itty:

Hallo Petra en Alexander,
    Wat weer een mooi verhaal. Al die bijzondere beesten die jullie al gezien hebben! En dan die jaguar, geweldig moet dat zijn. Veel plezier aan de kust. Groetjes Ludo en Itty

• 12 Augustus 2016 - 14:06

Jow:

Hallo Petra en Alexander,

Een geweldige reis maken jullie ook dit jaar weer!
    En dan nu in Brazilië!

Heel veel plezier samen,

Groetjes,

Jowilti

• 13 Augustus 2016 - 11:20

Els:

Lieve petra en Alexander,

De foto's uit Pantenal waren schitterend! Waarschijnlijk heb ik dezelfde vogels en krokodillen gezien (grapje).
    Geniet van de natuur en van elkaar.
    Liefs