St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van petra bos - WaarBenJij.nu St. Lucia - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van petra bos - WaarBenJij.nu

St. Lucia

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

21 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

We zijn alweer vele kilometers verder en weer terug aan de kust.
Na Addo Elephant Park, zijn we op weg gegaan naar Lesotho. Ik zag een beetje op tegen deze tocht. De 600km waren niet echt het probleem, maar volgens de diverse routeplanners zou ik hier 10u over moeten rijden. Hoe slecht zijn die wegen dan eigenlijk? Meestal rij je hier over een soort provinciale weg. Tweebaans, maar vrij rustig. We gaan maar vroeg op weg, want je weet maar nooit.
De grensovergang van Zuid-Afrika naar Lesotho is bij Van Rooijens Nek. Dit gaat zeer soepel, en na een kwartiertje zijn we 2 stempels rijker. De TomTom van Wina leidt ons feilloos naar de lodge Malealea. Volgens de website van deze lodge was het zeer moeilijk te vinden. Dat viel gelukkig ook mee. De laatste 7 km zijn onverhard, maar dat zijn we inmiddels ook gewend van de wildparken. We worden, na een reis van 10u incl 3 pauzes en een grens, vrijwel direct ontvangen door een zangkoortje en een bandje uit het dorp. Gezellig.
De omgeving hebben we verkend dmv een drietal wandelingen rondom het dorpje. Het is in Lesotho erg arm, maar ook erg mooi. Door aanhoudende droogte is alles erg geel en oogsten mislukken. Je ziet wel regelmatig herders lopen, gehuld in een karakteristieke deken, terwijl ze enkele koeien, schapen of geiten hoeden. Alles is erg kleinschalig, doordat iedereen een mini stukje land heeft. Doordat we gebruik maken van verschillende gidsen, dragen we ook een beetje bij aan de lokale economie. De mensen zijn arm, maar zeer vriendelijk en kleurrijk.
Via Maseru bridge verlaten we lesotho weer en rijden via de Maloti (=munteenheid van Lesotho) route, naar het Royal Natal National Park. Ook hier prachtige bergen, waar we weer om, over en langs rijden. We willen graag de Drakensbergen beklimmen bij het Amhitheatre/ Tugalu Falls. Helaas lukt dat niet,net als bij Els. Het is 1 dag koud en het regent. Er valt dus sneeuw in de Drakensbergen! We doen een mini-wandelingetje in de buurt, maar verder lekker bij de open haard met warme choco. Erg jammer, maar dat kan gebeuren. Het is hier tenslotte winter.
Via Durban rijden we ( eindelijk weer snelweg) de Shaka Zulu heritage route. In zeer korte tijd is er weer een totaal ander landschap. Van ruige bergen met sneeuw zijn we weer beland in groen, heuvelig landschap, wat Toscaans aandoet. Van winter naar zomer binnen 1 dag. We zijn nu een paar dagen in st Lucia aan de kust. Gisteren lekker aan het strand gelegen, vandaag ( bewolkt) een beetje het dorpje bekeken. Lekker om gewoon in korte broek rond te kunnen lopen. In de bergen is het natuurlijk een stuk frisser. Vandaag buiten ontbeten en net een braai ( = bbq) gedaan. Dit past natuurlijk wel beter bij het idee van zomervakantie.
Hierna nog een dagje Swaziland, dan Krugerpark en de Panoramaroute. Het houdt maar niet op.

• 21 Augustus 2018 - 20:04

Wim & Hermy:

Hallo Petra en alexander, prachtig verslag weer, mooie belevenissen. Maar hoe lang heb je nu eigenlijk over de route gedaan?
    Ben benieuwd.
    Liefs, ons

• 21 Augustus 2018 - 20:54

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,
    Mooi weer te lezen wat jullie allemaal meemaken. Verschillende natuur en al die verschillende mensen. Jammer dat het weer niet goed was voor die lange wandeling maar we begrijpen dat het ook wel lekker is dat het nu wat warmer weer is. Morgen gaan jullie aan laatste week beginnen. We hopen dat jullie nog veel moois te zien krijgen en ook de leeuw zich laat zien van de big five.
    Nog veel plezier en doe voorzichtig.
    Groetjes,
    (o)pa en (o)ma xxx

• 22 Augustus 2018 - 11:11

Marit:

Erg leuk weer om te lezen hoe het allemaal gaat. Zo te zien maken jullie weer een geweldige reis. De foto’s maken het verhaal compleet

• 22 Augustus 2018 - 11:32

Margreet:

Hoi Petra, Alexander,
    Geweldig geslaagde reis tot nu toe lijkt me, met zeer gedetailleerde verslagen en leuke foto's.
    Geeft mij een prachtig inkijkje in de situatie daar en de voortgang van jullie fantastische reis.
    Nog een goede laatste week vol nieuwe indrukken en plezierige ervaringen.
    Goede reis en veilige thuiskomst. Tot ziens in ons kikkerlandje.
    Lgr., Margreet

• 22 Augustus 2018 - 17:20

Ludo En Itty :

Hallo Petra en Alexander, wat hebben jullie al veel gedaan en gezien. Een heel leuk verslag waaruit blijkt wat een veelzijdig land het is. Heel veel plezier nog en tot het volgende verslag.
    Groetjes, Itty en Ludo

• 24 Augustus 2018 - 12:47

Hans:

Hallo Petra en Alexander, wat een prachtige reis maken jullie! Geweldig! Heel veel plezier!
    Hartelijke groet, Tineke en Hans.

• 24 Augustus 2018 - 21:06

Abeijaard:

Mooi verslag van jullie reis ik hoop dat jullie de laatste week nog veel mooie dingen gaan zien.
    Groet Ad en Joke