Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu Amazone - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu

Amazone

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

23 Augustus 2016 | Brazilië, Manaus

Na Rio is het weer tijd voor een aantal dagen natuur. Via internet had ik zeer ruim van te voren al een trip geboekt van 5 dagen, 4 nachten in de Amazone. Er is een groot aanbod van excursies, allemaal behoorlijk prijzig, waarbij ik geen overhaast besluit wilde maken.
Als we op het vliegveld van Manaus aankomen, staat daar geen mannetje met een bordje. Een meneer van een andere organisatie vraagt of we een excursie willen. Nee, die hebben we al, maar geen vervoer. Blijkbaar is het wereldje klein, want hij kent ons mannetje. Er wordt gebeld en ik krijg een telefoon aan het oor gedrukt. Na de excuses wordt vervoer geregeld. Op het kantoortje is ook iedereen zeer behulpzaam, dus het vertrouwen is weer terug. Als alles geregeld is moeten we nog een hotel. Er staat een mooi hotel net om de hoek van het kantoor. Voor weinig geld (€30) een mooie kamer met airco. Dat is beter dan in Rio.
De volgende dag gaan we op pad met bus en boot naar de lodge in de Amazone. Onderweg zien we de ontmoeting van de 2 rivieren, Rio negro en Amazone, die verder de Amazone vormen. Het water van beide rivieren is zeer verschillend. De ene is koud, zuur, en stroomt snel, terwijl de ander modderig is met warm water langzaam stromend. Dit verschil levert een effect op waarbij de scheiding kilometers lang zichtbaar is.
Na 4 uur rijden en varen komen we bij de lodge. We slapen dit keer op een slaapzaal. Iedereen heeft een eigen bed ( geen stapel) met klamboe in een open ruimte zonder ramen maar met ventilator en gelukkig ook muggengaas.
Elke dag gaan we ongeveer 2 excursies doen met een groep van 8 personen, 3 Fransen, een Fin, 2 Amerikanen en wij.
Er is elke dag iets anders gepland. De eerste middag gaan we met de boot de omgeving een beetje bekijken. We zien direct al dolfijnen! Zowel grijze als de beroemde roze. Ze zijn niet groot, maar af en toe duidelijk zichtbaar met de lange smalle snuit.
We doen boottochtjes, gaan Piranha vissen, maken een wandeling in de jungle, we vangen S Avonds een kleine kaaiman ( die al snel weer wordt losgelaten hoor), gaan vogelspotten, kamperen in de jungle, etc. Tussen de excursies door hebben we op de lodge lunchpauze en tijd om te ontspannen. Je kunt dan bijv een duik nemen in de rivier ( blijkbaar zijn er geen kaaimannen actief aanwezig?!). Je frist hier niet echt van op. Het water is warmer dan de douche van de lodge. Ook zit er veel modder in het water, die aan je blijft plakken. Toch lekker om even te ontspannen. Ook een kleine siësta is erg fijn. De warmte in de jungle maakt je erg moe. Het slapen in de jungle in een hangmat vond ik geen succes. Ik kan niet lekker liggen en dat gezoem om je hoofd ( is het in of net buiten de klamboe??) is ook niet bevordelijk voor de slaap. Wel erg leuk om de geluiden van de jungle goed te horen. Wanneer een ventilator boven je hoofd raast, neem je deze geluiden toch veel minder waar.
Natuurlijk worden we ook geprikt en gebeten. Zeker geen 200 keer zoals in Peru. Ook lijken de muggen minder agressief, want de plekken waar we zijn geprikt zijn de volgende dag meestal al niet meer zichtbaar. De laatste excursie heeft wel een paar rare grote rode plekken opgeleverd. Hopelijk trekken die ook nog weg voor we weer in Nederland zijn.
Het was een mooi slot aan onze gevarieerde reis. In de jungle hebben we veel gezien ( dolfijnen, brulapen, capucijnerapen, parkieten, kanaries, papagaaien, leguaan, Tarantula, kaaimannen,Havikken, arenden, gieren, Jacana, Kiskadee, Cardinaal, ijsvogels) Thuis maar uitzoeken welke nu scherp op de foto zijn gekomen. Veel plaatjes hebben we in ieder geval,in ons hoofd.
De laatste dagen worden iets minder zweterig. Morgen vliegen we naar Sao Paulo. Hier hebben we nog 1 dagje voor onze vlucht naar huis. Daar zijn we ook wel weer aan toe.

• 23 Augustus 2016 - 09:38

Tante Jenny:

Wat een schitterende reis hebben jullie gemaakt! En wat een leuk reisverslag Petra!!
    Goede reis naar huis. En dan bijkomen en nagenieten.

xxx
    Jenny

• 23 Augustus 2016 - 10:08

Henk En Tonny:

Fijn dat jullie weer zo genoten hebben op deze reis en dat wij dat weer konden mee beleven. Nog een paar dagen en dan gaat het gewone leven weer van start. geniet nog even en tot vrijdag!
    Groetjes xxx

• 23 Augustus 2016 - 13:19

Marlien:

Super Petra,

Leuk om te lezen.

Wij hadden voor komend jaar Engeland op de planning staan. Maar misschien moeten we toch iets anders gaan doen :)

Goed reis terug.

• 23 Augustus 2016 - 18:31

Ria Leo :

Fijn hoor dat jullie zo genieten ,nog veel plezier verder .

• 23 Augustus 2016 - 19:59

Paul En Gonza :

Leuk om te lezen dat het een leuke en afwisselende vakantie is geweest. Jullie zijn wel avonturiers hoor
    Welkom thuis in tropisch Nederland. .

• 23 Augustus 2016 - 21:17

Bernadette:

Het was weer een reis vol belevenissen. Ondanks dat het soms even tegen zat.
    Ik vond het leuk om jullie reisverlag te lezen.
    Een goede reis terug naar huis!
    Groeten Bernadette

• 24 Augustus 2016 - 07:57

Maartje:

Hai,

Fijn dat alles toch weer op de pootjes terecht komt.
    wat mooi in de jungle,al die verschillende beesten/beesjes. Jammer dat er van die prikkers zijn.

een heel goede terugreis

Dirk en Maartje

• 24 Augustus 2016 - 15:20

Hellen:

Wauw, wat een prachtig avontuur hebben jullie weer beleefd deze zomer.Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's.
    Ik wens jullie een hele goede terugreis en ik hoop je volgende week weer te zien.

Groetjes Hellen