Het noord westen van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van petra bos - WaarBenJij.nu Het noord westen van Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van petra bos - WaarBenJij.nu

Het noord westen van Zuid-Afrika

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

04 Augustus 2018 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na 10 dagen reizen zijn we alweer in Kaapstad aangekomen. Het weer werkt tot nu toe goed mee. De lucht is elke dag weer strak blauw, temperaturen overdag rond 25 gr, 's nachts rond de 5 gr. Door de aanwezigheid van kacheltjes en/of (electrische )deken is het ook 's avonds en 's nachts goed uit te houden. We verblijven veelal in appartementen. Steeds als we gaan verplaatsen, probeer ik de eerste 2 volgende slaapplaatsen te regelen. Eigenlijk altijd via Booking.com, tot grote tevredenheid. Onze onderkomens zijn zeer divers. We zijn begonnen in een mooi hotel in Johannesburg, daarna verschillende grotere en kleinere kamers. De laatste was een soort tiny house, bij een boerderij, voor slechts €13, en nu zijn we in Kaapstad in een zeer moderne studio vlak bij centrum en waterfront, voor maar € 45 per nacht. Prima te doen dus.
Er wordt sterk geadviseerd in het donker niet mer de straat op te gaan. Het avondeten doen we daardoor meestal in ons verblijf. Echt koken heb ik pas 3x gedaan. Bij de supermarkten kun je heel lekker, vers bereid eten halen voor zeer weinig geld. Waarom moeilijk doen?
Tijdens onze reis wisselen we natuur, cultuur en activiteiten een beetje af. Na het natuurpark in het noorden zijn we naar het (diamant)mijnstadje Kimberley gegaan. Niet heel spectaculair, maar wel leuk. Ook weer wat meer geleerd over de geschiedenis. Daarna zijn we doorgereden naar het noordwesten, Augrabies Falls. Dit natuurpark zijn we maar liefst 3x in gegaan. De eerste middag na aankomst, zijn we direct de waterval gaan bekijken. Het is erg droog momenteel, dus ook de waterval was niet heel spectaculair. Wel leuk hoor, zeker met die gekke Dassies die er rondrennen.
Bij de gamedrive voelden we ons zo ongeveer de enigen in dit park. Het aantal dieren dat we zagen was zeker in het begin niet groot. Nu al verwend??? In het afwisselende landschap ( rotsen en bergachtig naar vlak grasland) zagen we uiteindelijk o.a. struisvogels, giraffen, veel Gemsbokken en springbokken, zebra's, mongoose, een jakhals, vervet apen, etc. Wel zeer inspannend rijden over slechte gravelpaden, door water en bochtige bergweggetjes. De laatste dag hebben we ook nog een wandeling gemaakt door het park. Er zijn geen grote roofdieren, dus daardoor veilig. Nou ja, behalve dan die aapjes. Tijdens wegzetten van de spulletjes in de auto wordt ik beroofd van een paar broodjes. Daar ging mijn lunch.
Na de wandeling zijn we naar Springbok gereden. Langs de kant van de weg zie je soms al mooie gekleurde bloemen. Het gebied staat hier bekend om. Helaas is het ook hier al heel lang te droog, en in de winter ( nu dus) te warm. Wat een enorme bloemenzee zou moeten zijn, is slechts hier en daar een plukje met knal gele, oranje of paarse bloemen.
Wanneer we naar Kaapstad rijden proberen we nog via een natuurpark te gaan, waar in de lente echt veel bloemen bloeien. We kunnen het niet vinden, het staat ook niet op de borden. Dan nemen we maar genoegen met de paar bloemetjes in de bermen.
Gisteren zijn we in Kaapstad aangekomen. De weersverwachtingen zijn voor het eerst deze reis slecht. De kabelbaan naar de Tafelberg is ook nog eens buitenwerking, agv jaarlijks onderhoud. Vanmorgen toch de gok genomen en de Lions head beklommen. Het was wel bewolkt en een stuk frisser dan afgelopen dagen ( 18 gr), maar wanneer de wolkenflarden optrokken, was er een mooi uitzicht na de leuke klimtocht. In de middag hebben we Bo-Kaap bekeken met een gids.
Morgen staat Robbeneiland op het programma en overmorgen de Kaap zelf. Daarna zullen we langs de kust verder rijden naar het oosten.
Tot nu toe gaat alles dus nog steeds gesmeerd. Geen problemen, weinig oponthoud. Hopen dat het weer ook goed blijft.
Wordt vervolgd.

• 04 Augustus 2018 - 19:09

Henk En Tonny:

Hoi Petra en Alexander,
    Fijn dat de reis voorspoedig verloopt . En wat een mooie foto's weer. Het weer wordt vast wel weer beter. Zo warm als hier zou je ook niet willen. We horen verder wel hoe het jullie vergaat via de app en facetimen en op deze site natuurlijk. Nog veel moois te zien verder en goede reis verder.
    Groetjes,
    (o)pa en (o)ma xxx

• 04 Augustus 2018 - 19:42

Bernadette:

Fijn dat jullie reis zonder problemen verloopt.
    Hopelijk blijft dat zo! Ik vind het toch weer een hele belevenis die jullie meemaken. Hopelijk doet de kabelbaan het van de week, zodat jullie er gebruik van kunnen maken.
    Heel veel plezier verder!!

Bernadette

• 04 Augustus 2018 - 20:09

Ria En Leo :

Fijn dat alles goed gaat,nog heel veel plezier.gr van ons .

• 05 Augustus 2018 - 11:04

Wina:

Prachtig Petra, en ook weer zo herkenbaar augrabie falls zijn wij ook 2 keer in geweest omdat we het zo mooi vonden. Met de auto gingen wij savonds nog wel op pad.
    En vandaag Robinson eiland, vonden wij heel indrukwekkend. Veel plezier met het vervolg van jullie reis.

Groet, Wina.

• 06 Augustus 2018 - 08:05

Ludo En Itty :

Wat fijn dat alles zo lekker gaat. En je hebt groot gelijk dat je niet gaat koken,jij hebt ook vakantie! Wat een mooie kleurige bloemen. En een hele grote auto tov het huisje.Heel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar het volgende verslag.

Groetjes,
    Itty

• 06 Augustus 2018 - 21:05

Gerrit:

Mooie foto's!! Fraaie klimpartij. Weer een beetje jaloers!
    Fijn dat alles gemeerd loopt. ik was er in november/december met afwisselend prachtig weer en noodweer waardoor we af en toe in het binnenland vastzaten. Maar dat had ook wel wat.
    Fijne reis en we houden jullie in de gaten!

• 08 Augustus 2018 - 10:00

Marit:

We hadden even geen internet, dus ik lees jullie avonturen nu pas. Ziet er weer geweldig uit, allemaal. Mooie foto’s.