Brazilië, Curitiba en Ilha do mel - Reisverslag uit Ilha do Mel, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu Brazilië, Curitiba en Ilha do mel - Reisverslag uit Ilha do Mel, Brazilië van petra bos - WaarBenJij.nu

Brazilië, Curitiba en Ilha do mel

Blijf op de hoogte en volg petra

13 Augustus 2016 | Brazilië, Ilha do Mel

Na de natuur in de Pantanal, zijn we weer in bewoonde wereld gekomen. We zijn naar Curitiba gevlogen. Dit is een grote stad, beroemd vanwege het goed geregelde openbaar vervoer. Ik ben nu niet zo lekker, net zoals Alexander dat eerder was. De parainfluenza voor komende winter hebben wij al in de pocket.
Het komt mij dan ook niet slecht uit dat het de eerste dag hier koud en regenachtig is. Een mooi excuus om lekker op bed naar de tv te kijken. Wel even wennen trouwens, want na ons mooie verblijf in de Pantanal, zitten we nu weer in een zeer goedkoop pension. Ook de tweede en tevens laatste dag in Curitiba doen we rustig aan. We gaan het oude centrum verkennen. Dit ligt op loopafstand van het pension. Er staan mooie gekleurde gebouwen, soms tussen de hoge lelijke flats. Langs niet alles is goed onderhouden. We vinden ook geen info over de leeftijd of functie van de gebouwen. Er was ook een mooie botanische tuin, maar die hebben we helaas moeten overslaan.
We verlaten de stad met een treintje. De serra verde express rijdt van Curitiba richting de kust. Hierbij moet een aantal tunnels en bruggen gepasseerd worden en rijden we door de bergen, jungle en vallei. We rijden zeer langzaam, want er zijn geen spoorovergangen. Het uitzicht is verschillende keren prachtig over rivieren, watervallen, bergen en vallei. De bruggen zijn niet zo goed te zien. Het is niet alleen een spoorlijn voor toeristen, want we passeren verschillende extreem lange goederentreinen. Na de treinrit moeten we zelf verder met 2 bussen voordat we bij de veerboot naar Ilha do Mel, honingeiland, zijn. We hebben het gevonden. Nu het hotel nog. Toen ik gisteren de ligging opzocht op Google-maps, stond erbij dat dit hotel permanent gesloten was!! Toch maar even kijken. We vinden het al snel. Het ziet er mooi uit, maar er is niemand. Ook op de telefoon wordt niet gereageerd. Terwijl Alexander blijft wachten, ga ik vast kijken of ergens anders iets open en vrij is. Het is erg rustig overal. Het is hier natuurlijk winter en laagseizoen. Bij het tweede hotelletje waar ik info vraag, krijg ik een verrassend antwoord. Ons hotel is van zijn vrouw, dus hij belt wel even. Gelukkig is er nu wel iemand om ons te helpen. Het was dus toch niet dicht. De eerste nacht zijn we de enige gasten ( 7 huisjes), maar morgen en overmorgen komen er meer mensen.
Het is maar een klein eiland, zonder verkeer. Er zijn alleen zandpaden, waar spullen met handkarren worden vervoerd. Veel hotelletjes en restaurantjes zijn dicht. Er wordt veel geklust.
De eerste dag is het bewolkt. Dan maar eerst de vuurtoren en het fort bekijken. We wandelen 11 km over het keiharde strand. Terug lopen we via een pad in de bossen. Je kunt niet echt op het eiland alleen langs de rand. Het is een natuurreservaat. Er zijn genoeg restaurantjes open voor een lekker, vers gebakken visje als lunch of als diner. Alexander houdt het meestal bij een hamburger. Op vrijdag wordt het toch wat drukker. Op zaterdag is het gezellig druk in het centrum en ook op het strand zijn wat meer mensen. De laatste 2 dagen zijn we weer een beetje bijgekleurd en hebben we lekker geluierd.
Morgen wordt weer een reisdag. Eerst met de boot, dan de bus voor we bij het vliegveld zijn. In 2 etappes gaan we naar Rio de Janeiro. Hier hebben we 2 dagen om de hoogtepunten te bekijken. Misschien pikken we wel iets mee van de Spelen, maar we gaan niet bij iets specifiek kijken. Na de rust, zoeken we de drukte weer op. We zullen goed op de spullen passen hoor.

• 14 Augustus 2016 - 10:32

Els:

Lieve Petra en Alexander, ik geniet weer van een heerlijk reisverslag. Nog succes in Rio (jullie tocht is al een gouden medaille waard) en tot gauw.
    Liefs

• 14 Augustus 2016 - 10:51

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,

We hopen dat je weer helemaal beter bent want niks is zo vervelend om ziek te zijn op vakantie. De treinreis was van de week toevallig op tv dus die konden we meegenieten. Hoop dat jullie straks weer een goede vlucht naar Rio hebben en dan nog een goede week in de Amazone. Pas op in Rio en geniet mee in het Holland Heinekenhuis. Groetjes van ons XXX

• 14 Augustus 2016 - 12:12

Leo Ria :

Hallo Petra en Alexander ,wij hopen dat jullie zich beter gaan voelen .
    Ook wij hebben jullie trein op de tv gezien ,allemaal zeer uit gesterkt .
    Wij hopen dat de grote stad gezellig is ,er zal er meer te doen zijn ,
    en let op in deze drukte ,gr van ons .

• 15 Augustus 2016 - 10:00

Suzanna:

Hoi Petra en Alexander
    Heb net alles even doorgelezen op mijn gemak met kopje thee.
    Wat een reis, geweldig! Geniet van laatste dagen!
    Groet Suzanna,

• 17 Augustus 2016 - 08:30

Maartje:

Petra en Alexander,
    vervelend dat de griep jullie gepakt heeft.

Heerlijk genoten van jouw verslag. Ga nog even bij uitzending gemist op zoek naar de treinreis om met beelden te zien hoe jullie het gehad hebben.

geniet in Rio ,

groet