Chili - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van petra bos - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Valparaíso, Chili van petra bos - WaarBenJij.nu

Chili

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

20 Juli 2016 | Chili, Valparaíso

De zomervakantie is weer aangebroken. Eindelijk geen onzekerheid over mijn baan na de zomervakantie. Helaas wel plaatsvervangende buikpijn voor verschillende collega s. Sommigen mogen gelukkig toch, op de valreep, blijven maar anderen helaas niet. Het wordt er niet leuker of gemakkelijker van.
Na de afsluitende barbecue op school vrijdag, had ik ook nog echte buikpijn. Ik hoorde niemand klagen in de schoolappgroep. Ook Alexander had nergens last van. In plaats van energiek het huis te soppen en de tassen in te pakken, lag ik zielig in bed. Zaterdag nog wel de spullen bij elkaar gezocht en in de rugzakken gepropt. Het paste gemakkelijk. Vast van alles vergeten, maar dat zien daar wel weer.
Op zondag voel ik me al veel beter. Nog een beetje opruimen, dan om 12u met de stadsbus. We nemen de rechtstreekse trein naar Schiphol. Als je tijd zat hebt, is er geen vertraging. We zijn 4u voor vertrek al aanwezig. Ook bagage afgeven en door de douane gaat zeer snel. Nog maar wat eten en dan naar de gate. Alle vluchten verlopen zonder problemen. Na een tussenstop in Londen en in SAo Paulo, komen we om 11u lokale tijd aan in Santiago, Chili.
Op het vliegveld staat al een mannetje van de taxi op ons te wachten. Door tijdgebrek ben ik vergeten te checken wat ook weer de wisselkoers was. En had ik deze taxi nu al betaald vooraf? Ik weet het niet meer, dus gewoon wat de aardige meneer zegt. Later terugrekenend hebben we wel een erg duur taxiritjes gemaakt. Jammer van die €70. We worden voor de deur van ons hotel afgezet. Is het wel een hotel? Er staat niets op de gevel. Binnen blijkt het toch een grote galerij met verschillende kamers. Het is een klein kamertje, met verfbladders aan de muren. Het dak is alleen een laagje golfplaat en op sommige plekken kun je zo naar buiten kijken. Het oude mannetje bij de receptie spreekt alleen Spaans, maar is zeer behulpzaam. Samen met mijn kleine beetje Spaans komen wel er wel uit.
We frissen ons even op en gaan dan naar het centrum van Santiago. We vinden het geen mooie stad. Er zijn wel een paar mooie gebouwen en parken, maar we zijn niet onder de indruk. Het is de 2e dag wel fris en er hangt een laag smog boven de stad. We horen dat het thuis 32 gr is, maar hier slechts 13 gr. Vooral S nachts zijn de 3 dekens welkom.De mensen zijn wel heel vriendelijk en behulpzaam. We worden ook verschillende keren gewaarschuwd dat we op onze spullen moeten passen. Geen zakkenrollers gezien gelukkig. We zitten nog niet helemaal in het ritme. S Avonds zijn we moe van al het lopen en liggen we vroeg op bed.
Vandaag zijn we met de bus naar de kust gegaan. De bus was super-de-luxe. Fijn als we binnenkort een langer stuk reizen. Nu slechts 2u naar Valparaiso. We hebben een kamer via airbnb geboekt. Een moderne flat vlak bij centrum en de zee. Deze stad maakt direct een veel betere indruk. Misschien helpt het mooie weer hierbij ook een handje. Er zijn veel mooie oude gebouwen. Er zijn veel leuke smalle straatjes, die omhoog lopen de heuvels in. De kleurrijke huizen zijn vaak aan 1 zijde 1 verdieping hoog, maar aan de andere zijde 3. Alles ziet er ook zeer schoon uit. Het voelt ook veilig. We doen een stadswandeling met lokale gids. Deze enthousiaste student vertelt van alles over haar stad en laat ons ook dingen proeven. Morgen gaan we zelf de omgeving verkennen en dan S Avonds met de nachtbus naar La Serena. Tot nu toe alles volgens plan.

• 21 Juli 2016 - 09:12

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,
    Mooi verslag en foto's van de eerste dagen hoor. We hopen dat het wat warmer wordt maar niet zo als hier want 34 graden is ook niet lekker. Goede reis verder en pas op voor tassendieven bij de busstations. We hopen dat jullie een beetje kunnen slapen in die nachtbus. Veel plezier nog xxxx (o)pa en (o)ma.

• 21 Juli 2016 - 09:18

Tante Jenny:

Klinkt spannend allemaal... Duidelijk nog even wennen in het begin... maar het wordt al gauw genieten geblazen. Ben ik zeker van! Let op alles hoef ik niet meer de zeggen. Dus veel plezier!!

xxx Jenny

• 21 Juli 2016 - 09:19

Marit:

Dat ziet er alweer goed uit! Om jaloers op te worden. Ben erg benieuwd naar de rest van je reis.

• 21 Juli 2016 - 10:11

Els:

Lieve Petra en Alexander,

Een paar dagen op reis en al een heleboel beleefd; het eerste verslag is al boeiend genoeg! Geniet van alle verwachte en onverwachte ontmoetingen en ik zal jullie avonturen met plezier volgen.
    Op dit moment zit ik in een goedkope airbnb in Haarlem; drie dagen relaxen in allerlei musea in Haarlem en Amsterdam.
    Enjoy life and holiday! Liefs, Els

• 21 Juli 2016 - 20:26

Ria En Leo:

Net een paar dagen op vakantie en al een heel avontuur .
    Wij hopen dat het een goede vakantie word en heel veel plezier .
    Groetjes uit Almere .

• 25 Juli 2016 - 22:30

Bernadette:

Gelukkig heb jij die onzekerheid niet meer met je baan.
    Het klinkt nu alweer als een spannende reis. Jullie zullen nog van alles beleven.
    Heel veel plezier gewenst.
    Groetjes Willem en Bernadette