San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van petra bos - WaarBenJij.nu San Pedro de Atacama - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van petra bos - WaarBenJij.nu

San Pedro de Atacama

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

25 Juli 2016 | Chili, San Pedro de Atacama

De eerste week in Chili zit er alweer op. We zitten nu helemaal in de reissferen. Na Santiago en Valparaiso zijn we verder gereisd met de bus. Een nachtbus dit keer. Vergelijkbaar met de royal class van de wintersport, maar net iets luxer. Jammer dat we er zo kort gebruik van maken, want om 5u S morgens staan we in La Serena. We hebben geen zin in zoeken in het donker. In een restaurantje nemen we thee en een koek en wachten we tot het licht wordt. Met de taxi komen we snel en veilig aan bij ons hostel. Weer wordt er geen Engels gesproken,maar met handen en voeten en anderhalf woord Spaans komen we eruit. We willen graag een excursie doen. Volgens de website kon dat hier geregeld. Helaas. De behulpzame dame gaat wel voor ons bellen. Vandaag een dagexcursie naar de highlight van de omgeving. Enige nadeel is, dat er geen Engelstalige gids is. Jammer... We zien mooie landschappen met wat lama's en kleine dorpjes. Dan komen we bij bootjes. We varen naar isla Damas en naar het Humboldt reservaat. Onderweg zien we een grote groep dolfijnen. Heel dichtbij! We staan te roepen als kleine kinderen. Vet leuk.
Verder zien we 3 humboldt pinguïns , zeeleeuwen, albatrossen, aalscholvers, roofvogels ( collega's zwart met rode kop, iets lichtere vleugels??). We eindigen met een lekkere Chileense lunch. Zeer geslaagd. Terug in ons hotel staan de spullen al op de kamer. Deze is zeer groot met 2 aparte bedden. Ook hier dekens en dekbed, maar het voelt niet zo koud als in Santiago. De volgende dag gaan we La Serena bekijken. Behalve een mooi plein met kerk en natuurlijk een grote winkelstraat is er niet veel te zien. De kust is nog 4 km lopen. Dat slaan we over. S middags nemen we weer een taxi naar het busstation. Dit keer een gewone Royal class stoel, maar nog steeds oké. We krijgen zelfs een snack ( koekje en sapje ) en S morgens ontbijt ( 2 broodjes ham/kaas, sapje en snoepje). Na 3 films kunnen we prima slapen. Om 8 u staan we in SAN Pedro de Atacama. Geen idee van richting, dus weer luxe met een taxi naar ons onderkomen. Dit keer hebben op een camping een soort koepelhuisje geboekt. Bij aankomst kunnen natuurlijk niet terecht, dus eerst naar het centrum. Hier treffen we een Franse moeder met zoon (15) die we in het vorige hostel hebben ontmoet. Vandaag gaan we samen een stukje fietsen naar enkele archeologische opgravingen. Dit stelt niet veel voor, maar het tochtje is al leuk , een riviertje oversteken met de fiets ?! Er staan alleen een paar muurtjes, maar dat is oké. Het uitzicht is geweldig. We zien de vallei met het dorp ( alleen laagbouw), een kloof uitgesleten door de rivier, vulkanen, sommigen met sneeuw.
Als we terugkeren naar het dorp is er volop muziek en dans. Naamdag van een heilige. Super. Na een empanada ( broodbeleg met hartige vulling) gaan we sandboarden. Een soort snowboarden, maar dan van een zandduin. Omhoog klimmen is zeer zwaar, we zitten ook al op 2400 m. Na de instructies mogen we gaan. Voor de snowboarders geen probleem, maar het valt mij niet tegen hoe ik het er vanaf breng. Moe en vol zand gaan we terug. Op de camping krijgen we ons koepeltje. Er staan 2 hoge bedden, met dekens en dekbed. Het vriest hier S nachts. Dit ziet er leuk uit. Na een snelle douche duiken we in bed. Dit slaapt prima.
We hebben direct een serie excursies geboekt. Dat betekent vandaag ook vroeg op. Om 6.30 u staan we buiten te rillen en wachten op de bus. We bezoeken een paar kleine dorpjes, een paar zoutmeren tussen de vulkanen op 4200 m, meren met flamengo s, woestijnlandschap. Zeer indrukwekkend. De middag is even vrij. Lekker in de warme zon bijkomen. Voor vanavond staat een excursie om sterren te kijken op het programma. Na de eerst avond en het zien van de Melkweg is Alexander helemaal enthousiast.
We zijn dus erg actief, maar dat bevalt ons tot nu toe prima. We zijn een dagje langer in SAN Pedro, want er is hier zeer veel te doen. Alles gaat verder prima, geen vervelende dingen, juist vriendelijke en behulpzame mensen. Over 2 dagen naar Argentinië.

• 25 Juli 2016 - 22:40

Wina :

Klinkt heel avontuurlijk allemaal. Veel plezier daar.
    Groetjes van de buurtjes.

• 25 Juli 2016 - 22:47

Henk En Tonny:

Hallo, zo te lezen hebben jullie al veel gezien.We hadden via internet al wat foto's bekeken en vonden dat woestijn gebied wel erg mooi. Geniet dus maar en we vinden het erg leuk om jullie avonturen te lezen. Dus veel plezier en geniet ze. We zijn benieuwd naar jullie foto"s.
    xxx (o)pa en (o)ma

• 26 Juli 2016 - 09:35

Tante Jenny:

Een woord: Top!
    ... en ga zo door!!

x Jenny

• 26 Juli 2016 - 16:01

Saskia:

Super leuke verhalen Petra!
    Ik wou dat ik met jullie mee was.
    Veel plezier met de rest van jullie reis. Ik wacht met veel jaloezie af wat jullie nog meer gaan zien.

PS. die zwarte roofvogel met rode kop...ik denk een roodkopgier of Turkey vulture

• 26 Juli 2016 - 17:08

Marit:

Ik kon het even niet laten om als 'vogelgek' te bedenken wat voor vogel het is. Het lijkt me een gier, en dan, zoals Saskia al zei, een roodkopgier. Als je vertelt over al die zeezoogdieren krijg ik echt zin om weer die kant op te gaan. Maar eerst Zweden maar eens nader onderzoeken. Je moet tenslotte weten in wat voor land je woont.

• 26 Juli 2016 - 18:15

Bernadette:

Al heel wat beleefd in een week. Ziet er goed uit hoor dat sandboarden!
    Leuk dat koepelhuisje!
    Veel plezier verder!

• 26 Juli 2016 - 20:15

Ria Leo .:

Hallo Petra en Alexander ,fijn dat jullie het zo naar je zin hebben .
    Nog heel veel pret ,en wij hopen dat jullie nog veel mooie dingen gaan zien.
    Gr van ons .

• 30 Juli 2016 - 09:51

Els:

Net terug uit België en ik lees sprankelende avonturen uit Brazilië. Geweldig!
    Wat Argentinië dan zal brengen, weet ik niet; misschien een tangoles met een vurige Argentijn?
    Liefs