Gunung Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu Gunung Kinabalu - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu

Gunung Kinabalu

Door: petralexander

Blijf op de hoogte en volg petra

15 Augustus 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Na drie weken in het westen, zijn we nu in oost-Maleisie aangekomen. Op het vliegveld werden we al opgewacht door de reisagent, waar we diverse excursies hebben geboekt. De eerste avond heeft hij ons ook direct de nachtmarkt van Kota Kinabalu laten zien. Ook nam hij ons mee ( ja wel zelf betalen hoor) naar een heel bijzonder restaurant. Op een enorm overdekt plein stonden allemaal ronde tafels. Aan de buitenkant zijn verschillende restaurants met aquariums. Je kunt hier zelf de vis aanwijzen die je wilt eten. Hoe vers wil je het hebben?! Het is wel wat duurder dan elders ( 2x zo duur als het duurste tot nu toe, dus ong €25). Verder is hier niet veel te zien, want deze stad is in WOII weggevaagd. De volgende dag is het eindelijk tijd voor de beklimming van Mount / gunung Kinabalu. Al vroeg op, want het is nog 2u rijden naar het startpunt. Nog even wat papierwerk in orde maken, dan kunnen we gaan lopen. We hebben een eigen gids, die 2 dagen achter ons aan sjokt. Verdwalen kan niet want er is maar 1 pad. Het pad is eigenlijk 1 lange trap, met treden die ongelijk maar net te hoog zijn. Wanneer er geen traptreden zijn, moet je over rotsblokken je weg zoeken. Gelukkig is er elke 500 m een watertappunt en regelmatig een schuilhut. Lopen gaat langzaam. We starten op 1800m en lopen in 5u tijd ( incl pauzes) naar 3600m. De tocht is 6 km lang, dus je loopt maar iets meer dan 1 km per uur!! Onderweg zie je niet veel, behalve je voeten. Er zijn ook weinig bloemen of dieren te zien, in tegenstelling met de info in de boeken. Als we in de lodge aankomen, krijgen we onze sleutel en kunnen we even opfrissen onder een zeer koude douche. De rest van de middag spelen we kaart. Om 16u gaat het buffet voor het avondeten open. Het is zeer divers, dus voor ieder wat wils. Daarna is het eigenlijk al bedtijd. Om 19u ligt bijna iedereen, klein of groot, al in bed. Het is koud hier, ong 5°C, dus de dikke dekens zijn lekker.Om 1.30u beginnen de wekkertjes overal te gaan. Opstaan en ontbijten. Wij slaan het laatste even over, nog even geen trek. Dan om 2.15u begint het laatste stuk. Nog 3 km lopen naar de top. We doen daar waarschijnlijk 3u over, dus zijn we op tijd voor de zonsopkomst. Het eerste stuk gaat nog wel. Het is volle maan en met ons hoofdlampje kun je genoeg zien. Na 700m begint het echte werk, nl een steiler stuk, waarbij je je moet optrekken aan een touw. Zekeringen??????? Soms is het weer gewoon lopen, soms met het touw. Later is het zo schuin dat je je niet hoeft vast te houden aan het touw, maar je loopt er zigzaggend langs. Kleine stapjes en diep blijven ademen. Het begint hier ook kouder te worden, mede door het natte touw. Alexander krijgt hoofdpijn en ik voel me duizelig en misselijk..... hoogteziek. Balen, maar we houden stug vol. We zijn kapot en roepen elke 50m dat we niet meer kunnen en willen. Maar de top is zo dichtbij en er is nog tijd voor de zonsopkomst, dus gaan we weer. Net op tijd zijn we boven. Alexander huilt van de kou in zijn handen en voeten, ik sta te tollen op mijn benen. Waar we voor gekomen zijn, die zonsopkomst, wordt niets. Een kleine verkleuring van de lucht en dan een grote zwarte wolk. Balen. Dan in het licht weer terug naar beneden. Jeetje zijn we hier in het donker overheen gelopen?? Het lijkt wel een maanlandschap. Terug in de lodge, na 2 1/2 u terug lopen, krijgen we weer ontbijt. Nu gaan de pancakes er bij Alexander wel in. Mijn maag is nog steeds in de war. Na een uurtje rust beginnen we aan de 6 km lange afdaling. Gelukkig hebben we stokken mee om onze knieen te ontlasten. De hoop dat de terugweg korter zou zijn dan de heenweg, komt niet uit. Na 4 1/2 u zijn we benenden. Hier krijgen we een lunch, certificaat en een kamer. Dat laatste is de grootste beloning. Na een goede nacht gaan we terug naar Kota Kinabalu. Hier hebben we nog 2 dagen voor we de jungle weer ingaan. Hopelijk is de spierpijn dan ook weg :)

• 15 Augustus 2011 - 09:03

Henk En Tonny:

Zoals we gisteren ook al hebben gezegd door de telefoon. Knap hoor dat jullie het gehaald hebben. we hadden al diverse verslagen gelezen dat er veel mensen afhaken.Vooral voor Alexander. Maar straks wordt het weer heel warm. Zonde dat de beloning van een mooie zonsopgang niet is doorgegaan. Nu maar even uitrusten en dan de echte jungle.
    Nog veel plezier bij de apen enz..

Groetjes,
    (o)pa en (o0ma

• 15 Augustus 2011 - 09:22

Itty En Ludo:

Hallo Petra en Alexander,

Wat een avontuur! En wat goed beschreven, ik voelde bijna wat een inspanning het was. Maar jullie hebben het toch maar gedaan en na een paar dagen zijn jullie vast heel trots. Eerst nu maar lekker uitrusten.

Groeten,
    Itty

• 15 Augustus 2011 - 09:50

'Tante' Jenny.:

Applaus voor je zelf!!
    Jullie zij echte bikkels.
    Met recht TOPPIE!

gr. Jenny.

• 15 Augustus 2011 - 13:49

Marit:

Petjeaf, hoor. Hartstikke goed gedaan. Ik hoop dat jullie, ondanks de ontberingen, wel leuk hebben gevonden. Ik hoop dat de jungle iets minder zwaar wordt als we in Borneo hebben gehad, dat jullie lekker ronddoberen in de kano's/boten? en dat jullie veel beesten zullen zien.

• 15 Augustus 2011 - 17:25

Erwin/Alexandra & Co:

Wat een toppers zijn jullie!!
    Petje af!

• 15 Augustus 2011 - 18:23

Willem En Bernadette:

RESPECT!!!! Niet normaal wat jullie voor elkaar hebben gekregen!!
    Geniet nog verder!!

groetjes Willem en Bernadette

• 16 Augustus 2011 - 18:23

Ria Leo :

Heel erg stoer ik zal Leo vragen of er nog plek is bij de comandoos ,
    ik ben al duizelig van het lezen ,groetjes uit een plat Almere.