Pinnacles - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu Pinnacles - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu

Pinnacles

Door: petralexander

Blijf op de hoogte en volg petra

26 Augustus 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Na het noorden van Borneo, zijn we afgereisd naar het midden. Met een klein vliegtuigje worden we in 2 etappes naar Mulu nationaal park gebracht. Hier in de jungle kun je grotten bekijken, wandelen en klimmen. Sportief als wij zijn gaan we natuurlijk weer klimmen.
We beginnen met een nacht in een tig sterren resort. Het is zeer groot en luxe. De bagage wordt zelfs met bakfietsen vervoerd. Wij gaan direct door naar een aantal dichtbij gelegen grotten. Doordat ons vliegtuig 30min vertraging had ( de eerste keer deze reis) moeten we opschieten. Tegen zonsondergang komen de vleermuizen naar buiten en dat willen we niet missen. Eerst racen we door de grotten, met de bekende stalagmieten en -tieten. Ook ruiken we de vleermuizen al. Door de grotopening zie je een mooi gezicht, is het echt of gemaakt?? Als we weer uit de grotten zijn kunnen we plaatsnemen in een soort arena. Helaas zie je de opening van de grot niet en de lucht is niet helder. Toch kun je de slierten met duizenden vleermuizen goed uit de grot zien komen. Als je je handen achter je oren houdt, hoor je ze ook aankomen. Erg leuk om mee te maken. Daarna lopen iets rustiger naar ons resort voor het diner. Het ontbijt en diner wordt in buffetvorm geserveerd, met uitgebreide keuze. Toch is het er niet gezellig. Er zijn niet veel gasten en we voelen ons niet erg op ons gemak. Na een nacht gekoeld en zacht slapen, gaan we weer naar de jungle.
De volgende ochtend worden we opgehaald met een klein bootje. Alleen de hoogst noodzakelijke bagage gaat mee, de rest blijft in het resort. Je moet nl alles zelf 3u lang dragen :). Met de boot gaan we weer langs een paar grotten, waaronder Clearwater cave. Hier loopt een ondergrondse rivier van 130km. Wanneer je je gezicht wast met dit water, wordt je 10 jaar jonger!! Ik wacht het af, voorlopig heb ik alleen maar gekke bultjes overal :(. Natuurlijk komen we ook langs een dorpje met een marktje waar prullaria wordt verkocht. Wij kunnen het niet laten, dus Alexander koopt een blaaspijpje met pijltjes en ik een houten neushoornvogel. Hopelijk blijft het heel. Dan varen we verder. Wanneer de boot ons afzet, moeten we zelf nog 8.8km lopen door de jungle naar ons camp. Dat lijkt niet ver, maar in de jungle loop je iets langzamer dan op ons vlakke land. Na 3u staan we bij het huis. Het is een gote open woning, zonder deuren of ramen. De open ruimtes worden gedeeld met ong 8 personen. Iedereen krijgt een matras op een soort verhoging. Daaromheen kun je je eigen klamboe ophangen. Het is eigenlijk best fris 's nachts, dus kleren aan. Door de gids wordt een lekkere maaltijd bereidt, daarna slapen. De volgende dag gaan we klimmen. Het is maar 2400m lopen, maar het gaat 45 tot 75% omhoog!!! Veelal met touwen, ladders, ijzeren stijgbeugels, en natuurlijk vele boomwortels werken we ons omhoog. Binnen zeer korte tijd zijn we doorweekt. Het is zeer hard werken, maar ook leuk. Onderweg laten we een spoor achter van waterflessen voor de terugweg. Dat scheelt ook sjouwen. Na ruim 3 u hard werken staan we op de top. Het uitzicht is erg mooi. De Pinnacles zeer scherpe, puntige rotsen die uit de rotsen lijken te springen. Ze zijn minder dichtbij dan gedacht en foto's maken is nog even een gedoe. Zeker de moeite waard. De terugweg is zwaarder dan de heen weg. De benen zijn natuurlijk al moe en de weg is wat glibberig. Alexander huppelt redelijk snel naar beneden, maar ik doe het iets rustiger aan. Mede dankzij de handschoenen komen we na 3 3/4 u heelhuids en doodmoe beneden. Gelukkig kun je in de rivier afkoelen. Dat doen we dan ook met kleren en al! De volgende dag lopen we terug naar de boot, alleen gaat het nu in 2u. Nog een uurtje varen en we zijn terug in de bewoonde wereld. Nog even een beetje haasten voor onze vliegtuigen, maar dan zijn we alweer in Kuching. Onze laatste stop. Wordt vervolgd.

• 26 Augustus 2011 - 09:44

Jolanda:

Hoi Petra en Alexander,

Nou dat klinkt wel avontuurlijk en sportief. Vooral die vleermuizen lijken mij wel spannend. Wij zijn hier allemaal al weer aan het werk en naar school, dus geniet er nogeven van!

Groetjes, (Tante)
    Jolanda

• 26 Augustus 2011 - 10:01

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,

We hebben jullie verhaal net ook al door de telefoon gehoord maar het is ook leuk om het nog eens te lezen en de foto's erbij te zien. Nog veel plezier bij de koppensnellers volgende week en we zien de foto's als jullie meedansen tegemoet.

Groetjes,
    (o)ma en (o)pa

• 26 Augustus 2011 - 16:07

Marit:

Wat een prachtig gezicht die zwerm vleermuizen, erg indrukwekkend. Uit je verhaal lijkt het erop dat je Borneo tot nu toe wel het mooiste vindt, of heb ik dat fout. Geniet nog even lekker van de laatste dagen.

• 26 Augustus 2011 - 18:03

Ria En Leo:

wij zijn echt vol spanning hoe jong je bent geworden van dat water ,en geen vleermuizen in je haar gekregen ?
    volgens ons was deze klim beter .
    nog een week ,let op het is zo om groetjes van ons .

• 28 Augustus 2011 - 19:20

Caren:

hoi petra en alexander

Lijkt me heel speciaal en indrukwekkens die vleermuizen. Ik vind bij ons die twee vleermuisjes altijd al een leuk schouwspel.

Maar ook wat een sportieve activiteiten weer allemaal nog een paar dagen dan mogen jullie beide weer uitrusten op school haha