Sungai Kinabatangan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu Sungai Kinabatangan - Reisverslag uit Kota Kinabalu, Maleisië van petra bos - WaarBenJij.nu

Sungai Kinabatangan

Door: petralexander

Blijf op de hoogte en volg petra

20 Augustus 2011 | Maleisië, Kota Kinabalu

Ons klimtochtje hebben we nog lang gevoeld. Eerst werd Alexander ziek en de volgende dag ik. Kwam het door de hoogte, temperatuursverschillen, uitputting, water van de berg of alles tegelijk? We weten het niet, maar gelukkig is alles nu weer over en zijn we verder gereisd.
Na nog een dagje rust op een klein eiland voor de kust, werden we verwacht op het vliegveld voor de volgende excursie. Gezien onze fysieke staat op dat moment ( de een braken, de ander diarree), het tijdstip ( 5 u ) en de omstandigheden in het hotel ( geen stroom dus smoorheet en donker)is het een wonder dat we met al onze spullen op tijd op het vliegveld zijn verschenen.We vliegen naar Sandakan. Eerst gaan we naar Sepilok. Hier is een Orang Utan opvangcentrum. Gelukkig verschijnen er een aantal apen voor de voedertijd, dit is niet altijd het geval. Indrukwekkende apen van heel dichtbij bekijken zonder hek, met ong 100 toeristen tegelijk. Een raar verschijnsel, maar wel spannend. Daarna gaan we door naar de boot. Deze excursie gaan we op een rivier zoeken naar dieren. Enkele dagen zijn we in de ochtend en/of avond op zoek naar dieren, die langs de rivier leven. We zien veel apen, helaas geen wilde orang utan (anderen zagen ze wel :( )maar wel Proboscis apen, Makaken en Silver leaf monkeys. Ook zien we enkele ijsvogels. Helaas krijgen we slechts 1 korte glimps te zien van een neushoornvogel. De andere keren zijn ze alleen te horen of te zien door de ranger, die veel fantasie lijkt te hebben. Verder zien we ook een Pyton, water monitors ( soort hagedis), spinnen, een krokodil, etc. Het was leuk, vooral de apen, maar na een tijdje wil je iets anders dan apen en dat viel wat tegen. Gelukkig komen we nog 2x bij een rivier waar veel vogels te zien kunnen zijn. De laatste dag zijn we naar een schildpadden eiland geweest. Hier komen het hele jaar door groene schildpadden aan land om eieren te leggen. Er is een programma om deze schildpad te beschermen en op 1 van de eilanden mogen de toeristen voor veel geld meekijken. Gelukkig hebben we deze avond succes. Terwijl wij de hele middag lekker in zee gezwommen hebben, hebben blijkbaar een aantal dames voor de kust liggen wachten. We worden door de ranger geroepen om te komen kijken. Je mag alleen bij de achterkant van de schildpad komen om haar niet te laten schrikken. Terwijl ze haar, in dit geval 86, eieren legt in een net gegraven kuil, haalt de ranger deze direct weer weg. Als ze klaar is wordt ze nog snel opgemeten en gecontroleerd. Dan wordt ze met rust gelaten, zodat ze terug kan kruipen naar zee. Ondertussen gaat de ranger de eieren begraven in de broedkamer. Na 50-60 dagen komen de eieren uit. Vandaag zijn er ook eieren uitgekomen. Wij mogen meekijken als ze worden vrijgelaten. Superlief. Als er 1 de verkeerde kant uitrent, duwt Alexander hem terug richting zee. Toch nog even aangeraakt!
Morgen hebben we weer een rustdag in Kota Kinabalu. Daarna zakken we af naar Mulu. Hier gaan we grotten bezoeken en ook weer klimmen! Hopelijk wordt het niet zo erg als de vorige keer, maar gewoon inspannend maar leuk. Jullie horen het binnenkort!

• 20 Augustus 2011 - 14:01

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,
    Jammer dat jullie ziek werden na die ontzettende inspanning. We hopen dat het daarbij blijft zeker omdat jullie steeds onderweg zijn. Leuk dat jullie schildpadjes zagen. Misschien lukt dat ook met de vleermuizen volgende week.
    Nog heel veel leuke en gezonde dagen.

Groetjes en xxx
    (o)ma en (o)pa

• 21 Augustus 2011 - 14:13

Ludo En Itty:

In Mexico krijgen toeristen te maken met de wraak van Montasuma. Zo te lezen kennen ze in Maleisie ook een god die de toeristen komt plagen. Erg vervelend allemaal, maar gelukkig duurt het meestal niet al te lang. Spannend al die dieren in het wild te zien. heel anders dan in een dierentuin. Vooral de ervarfing met de schilpad lijkt ons heel bijzonder. we kijken uit naar het volgende verslag

itty en Ludo

• 21 Augustus 2011 - 16:26

Ria Leo:

Het blijft met dieren toch een gok of je ze ziet.
    verder hopen wij dat jullie niet ziek meer worden.veel plezier met de volgende avonturen ,groetjes van ons.

• 23 Augustus 2011 - 09:57

Jo, Ben, Nick, Gina :

Hoi Petra en Alexander,

Zo te lezen hebben julle al hel veel dieren en natuur gezien. Ik en Gina zijn net terug van Parijs, geen natuur wel veel cultuur. Nog heel veel plezier en niet meer ziek worden!