Het zuiden van Sri Lanka - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van petra bos - WaarBenJij.nu Het zuiden van Sri Lanka - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van petra bos - WaarBenJij.nu

Het zuiden van Sri Lanka

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

21 Juli 2019 | Sri Lanka, Tissamaharama

Na een dagje Colombo zijn we met de trein naar het zuiden gereisd. Er blijken verschillende loketten voor de verschillende klassen te zijn. We reizen 2e klasse. Het is niet druk, dus genoeg zitplaatsen. Voor € 1.50 reizen we 150 km, in 3u tijd. In Galle maken we een stop. De bagage kunnen we gelukkig kwijt in de opslag. We gaan op ons gemak het oude fort bekijken. Er staan nog veel koloniale gebouwen van Nederlanders en ook de Britten. De kerkjes en huizen zijn zeer herkenbaar. Er zijn veel graven met nederlandse tekst. We volgen de wandeling uit de Lonely planet, net als veel andere toeristen. Onderweg nemen we een lekkere lunch, die hier uiteraard een stuk duurder is. Het valt ons tot nu toe reuze mee hoe pittig al het eten is.
We vervolgen de treinreis naar onze overnachtingsplek aan de zuidkust. Het plaatsje Weligama heeft veel surfplekken, dus daar wil Alexander wel gebruik van maken. Ons onderkomen is zeer nederig, vergeleken met de eerste sjieke hotels. De bedden hebben een dun matras op een houten ondergrond. Hard dus. Wanneer de stroom ook nog uitvalt is er geen ventilatie, dus ook warm onder onze klamboe. Onze gastheer is erg behulpzaam ( lees : niet weg te slaan) en brengt ons naar een surfspot. Het is duidelijk laagseizoen, erg rustig dus. Na een half uurtje privé les, pakt Alexander al zijn eerste golfjes. Vermoeiend maar ook wel erg leuk. `s Middags brengen we nog een bezoekje aan een schildpaddenopvang, terwijl een flinke bui valt. Deze kant van Sri Lanka heeft nog last van de moessonregens. Het is geen strandweer, dus we reizen door. De volgende dag rijden we met de bus naar de zuidoostkant.De bussen rijden zeer frequent en zijn spotgoedkoop. In het begin van de middag zijn we in Tissamaharama ( afgekort Tissa ). Hier hebben we een boomhut geboekt met uitzicht over een meertje. Het ligt een klein stukje land inwaarts, dus geen strand. In het meer kun je ook niet zwemmen, want er zitten krokodillen. We mogen fietsen lenen om de omgeving te verkennen. Via via regelen we een safari naar Yala national park. We moeten de volgende dag erg vroeg op ( 4.30u vertrek), zodat we op tijd bij de gate zijn. Het is af en toe wel file rijden met de safaritrucks. De chauffeurs houden elkaar constant op de hoogte. Al heel snel hebben we een beer gespot ( sloth bear). Het arme beest wordt bijna van de weg gereden. Ook een luipaard ( hierom staat dit park bekend) komt zeer dichtbij. Gelukkig rijden we daarna rustiger, en blijven we geduldig staan kijken bij de verschillende waterpoeltjes. We zijn heel veel dieren, oa olifanten, herten, Mongoose, antilopen, zwijntjes, verschillende aapjes, heel veel verschillende vogels.
We komen ook bij het strand langs een momument voor de 13.000 Srilankaanse slachtoffers van de tsunami van 2004. Het was een vermoeiende, maar indrukwekkende excursie. ‘S Avonds krijgen we in ons guesthouse alweer een smakelijke rijst met curry opgediend. De eigenaren spreken nauwelijks Engels, maar met woordenboek en een broer aan de telefoon,snappen we elkaar toch.
Vandaag een rustdag. Lekker uitslapen, rondje rond het meer gefietst, beetje gezwommen ( lokale badplaats in een riviertje) en hangen in de hangmat. Morgen weer verder naar Arugam Bay. Surfen en chillen aan het strand. Heerlijk!

• 21 Juli 2019 - 08:40

Henk En Tonny:

Hoi Petra en Alexander,
    Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben en zoveel zien. Het wordt volgende week hier ook erg warm dus we voelen met jullie mee. Er komen soms rare woorden in je verslag dus later nog maar eens teruglezen.
    We vinden het in ieder geval leuk om jullie vakantie mee te beleven.
    Veel plezier nog.
    Groetjes,
    (o)pa en (o)ma XXX

• 21 Juli 2019 - 09:50

Itty :

Wat klinkt het allemaal relaxed. Lekker rustig reizen, wat dingen bekijken en surfen. Heel goed. Leuk om het verhaal te lezen. We zijn benieuwd naar jullie volgende belevenissen.
    Groetjes, Ludo en Itty

• 21 Juli 2019 - 15:28

Marit:

Ik had niet zo’n positief idee over Sri Lanka, maar je verslag en foto’s geven anders aan. Leuk!

• 22 Juli 2019 - 13:03

Gerrit.:

Hoi Petra en Alex.

Prachtig verhaal. Ik wordt steeds nieuwsgieriger!
    Lekker chillen vandaag!

• 25 Juli 2019 - 09:44

Bernadette:

Het lukt Alexander al aardig om te blijven staan op die golfen.
    Hij wordt straks een echte beachboy.
    Het ziet er prachtig uit, die stip op je voorhoofd niet meegerekend