Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van petra bos - WaarBenJij.nu Zweden - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van petra bos - WaarBenJij.nu

Zweden

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

27 Augustus 2017 | Zweden, Stockholm

Het verblijf in Noorwegen is wat langer geworden dan de bedoeling was. Terwijl we op weg zijn naar Zweden, krijgen we opeens allerlei lampjes in de auto. Het begint met de accu, maar die gaat weer uit, en aan, etc. De accu is nieuw, dus moet geen probleem zijn. Doorrijden dan maar. Dan komt er een lampje voor de stuurbekrachtiging bij. Oranje, dus voorzichtig doorrijden. Wanneer ook nog lampjes voor abs en ook rem aangaan met geluidssignalen, word ik erg zenuwachtig. Op bergweggetjes heb je niet veel plekken om te stoppen. Wanneer de auto opnieuw gestart wordt zijn alle lampjes eventjes uit. Doorrijden naar de eerst volgende plaats dan maar. De anwb bellen gaat moeizaam, maar lukt. Er wordt een mannetje gestuurd, die al snel komt. Het is de generator zegt hij. Het is zondag, dus nu niets aan te doen. Morgen naar de garage. We zoeken onderdak en de volgende ochtend sta ik om 7.30u bij de garage. Na uitlezen zegt ook deze monteur dat het de generator of charger is. Helaas zijn er geen onderdelen voorradig. Hij stuurt me naar een skodadealer, 150 km verderop. Blijkbaar is er geen gevaar voor het volledig uitvallen van de auto, dus gaan we opweg. Na een aantal stops om alle lampjes even te doven, komen we bij de 2e garage. Na 3 u zoeken is de oorzaak gevonden voor de defecte generator. Ook hier geen onderdelen, maar misschien morgen. De volgende dag zitten we weer 3 u bij de garage, maar deze is nu gerepareerd. Een montagefout van mijn eigen garage schijnt dit veroorzaakt te hebben. Drie dagen en €800 verder zijn we weer op weg.
Ons verblijf in Zweden wordt dus kort. We staan 1 nachtje op een camping met eigen waterval, voordat we doorrijden naar Jaap en Marit. Ook hier hebben we een regendag, maar de tweede dag is het mooi weer. We beklimmen de Skuleberget. Het is een klimtocht met veel steile stukken, maar met hulp van Alexander kom ik ook boven na 1.5 u klimmen. Heel erg leuk om te doen. Er zijn meer via ferrata klimroutes overal, dus misschien voor herhaling vatbaar.
De reis naar Stockholm verloopt prima, met stralende zon. Het vinden van de camping is een stuk lastiger. We vinden een plekje vlak bij een strandje. Even in het zonnetje bijkomen.
We komen tot de ontdekking dat we niet goed op onze kleine tentje hebben gepast. De laatste tijd gebruikten we alleen de grotere tent. De laatste keer dat we de kleine gebruikten was bij Vettisfossen, bijna 2 weken geleden. Het was toen erg nat....
De binnentent is grijs van de schimmel, heel vies. We laten alles even goed doorwaaien en luchten. Niet te veel ademen vannacht.
Vanmorgen hebben we alles, droog ingepakt. Een aantal uren hebben we door het historische centrum van Stockholm gelopen. Er was ook een triatlon dwars door het centrum bezig. Nostalgie.
Nu zitten we op een cruiseboot naar Helsinki. We hebben een hut met zeezicht, zon, zo lekker eten. Nog een dagje Helsinki, dan rijden we naar Kopenhagen en daarna naar huis. Alexander begint erg naar zijn nieuwe PlayStation te verlangen. We tellen af, maar genieten van de laatste, zonnige dagen.

• 27 Augustus 2017 - 19:29

Henk En Tonny:

Gelukkig zijn de laatste dagen van jullie vakantie droog. Morgen in Helsinki nog maar even genieten en ook in Kopenhagen. We hopen dat verdere pech wegblijft want dat is nooit leuk. Gelukkig hadden jullie 5 weken anders was het helemaal zuur. Veilige reis maar verder en groetjes van ons.
    (o)ma en (o)pa

• 27 Augustus 2017 - 20:38

Hans:

Hallo Petra, wat een pech met die auto zeg! Prachtige foto's!!Nog een paar fijne dagen in Finland en Denemarken.

• 28 Augustus 2017 - 08:29

Maartje:

Dat was balen zeg! Misschien nog iets € te verhalen bij jouw eigen garage?
    Nu lekker gaan genieten van die mooie steden Helsinki en Stockholm. Al bij het monument van de bekende componist Sibelius geweest?(Helsinki)
    Geniet van de laatste dagen van de vakantie

Dirk en Maartje

• 28 Augustus 2017 - 14:38

Els:

Lieve Petra en Alexander,

Heerlijk genoten van jullie avonturen.
    Misschien zijn jullie al thuis en kan ik nog fijn nagenieten in Noorwegen.

Tot gauw en liefs, Els

• 29 Augustus 2017 - 13:27

Gerrit:

Hoi Petra en Alexander.

Wat een pechautoverhaal! Maar voor de rest lijkt het me een gave reis. Ben benieuwd naar jullie verblijf in Helsinki. Zou ik ook willen bezoeken. Fijne reis verder en geniet er van!

Gerrit.