Oslo en Haugesund - Reisverslag uit Aksdal, Noorwegen van petra bos - WaarBenJij.nu Oslo en Haugesund - Reisverslag uit Aksdal, Noorwegen van petra bos - WaarBenJij.nu

Oslo en Haugesund

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

05 Augustus 2017 | Noorwegen, Aksdal

Het is en blijft een natte toestand deze vakantie. Net als in Denemarken, valt er hier in Noorwegen, zeer regelmatig een bui. Daarbij is de gemiddelde temperatuur ook niet heel hoog, waardoor alles klammig blijft.
We zijn niet meer naar Skagen gereden. Het was nog weer 100 km rijden, terwijl het regende. Ik verwachtte hierdoor niet veel spektakel. in plaats daarvan hebben we het Noordzeeaquarium in Hirthals bezocht. Zeer grote tanks met veel grote en kleine vissen. Ook zeehonden, skeletten van walvissen, info over visserij etc. De meest bijzondere, en zielige vonden we een eenzame zonnevis ( Klumpfisk, mondfisch, sunfish). Enorm lelijk, alsof iemand er op was gaan staan toen het nog een klein visje was en toen geprobeerd heeft om alles weer in model te krijgen. Zonder succes.
De boottocht was prima. Eindelijk een ochtend met zon. Zodra we de kust van Noorwegen naderen was er weer een dik pak bewolking.
In 3u ( 1u file) zijn we naar Drammen gereden. Vanaf deze camping konden we gemakkelijk met de ( zeer dure) bus naar Oslo. In Oslo hebben we een aantal uren rondgekeken. Onder andere het Operahuis, Akerhus fort, paleis, Vigeland Park en Vikingschipmuseum.Alles op loopafstand viel een beetje tegen hoor. We waren bekaf. Hierdoor kwamen we net te laat terug bij het station. Geen bus. Was die sowieso wel geweest? Er geen de komende uren ook gen bus meer. Natuurlijk infobalie al gesloten. Dan maar met de trein terug. Sneller en veel goedkoper. Jammer dat de stadsbus in Drammen dan weer duur is.
Na een dagje cultuur zijn we weer gaan rijden. De TomTom houdt van avontuurlijke routes, dus via witte lijntjes op de kaart zijn we naar het westen gereden. Prachtige route, maar helaas weer erg veel regen. Het schiet ook niet erg op met al die bochtige wegen. Na 8u en 400 km komen we aan in Aksdal. We zijn een beetje flauw van die nattigheid en klamme kleding, dus we nemen gewoon een hutje. Het is een hokje van ongeveer 2 x4 m, met een stapelbed, keukenblokje, een zithoekje, en...
verwarming. Lekker.
In de omgeving kun je prachtige wandelingen maken. We willen later nog langere wandelingen maken, dus hier ligt ons trainingsgebied. Na een ochtendje Haugesund, gaan we lopen in de bergen. Helaas zeer drassig, moerassig. Wel leuk, maar met natte voeten. Geen regen dit keer. We hebben een zeer vaag kaartje, dus lopen niet helemaal goed. Wanneer we op een leuk uitkijkpunt zijn, worden we belaagd door heel veel hele kleine muggetjes. Ze steken ook nog! Dan maar geen pauze, wegwezen. Er staat geen route aangegeven, maar we volgen een paar andere groepjes. Hierdoor komen we natuurlijk niet bij de auto terug. Een aardige Duitse familie, met dikke Mercedes, geeft ons een lift naar de auto die 3 km verderop staat. Heerlijk 2u en ong. 6km gelopen. Ook bij Aksdal hebben we een wandeling gevonden, die we aan moeten kunnen. Het is wel meer klimmen en dalen, maar 5.8 km heen en ook terug is te doen. Ook hier is het heel erg nat. We staan regelmatig tot de enkels in de drap. Er valt ook nog regelmatig een klein buitje. Na een uur nemen we een kleine pauze. Ook hier die k... muggetjes, zelfs in de regen. Helaas kunnen we de route niet verder vinden. Er is niet echt een pad. We hebben zeker geen zin in verdwalen, dus we keren terug. Ook nu 2u gewandeld. Afstand onbekend.
Morgen pakken we onze spulletjes weer. We gaan even naar het zuiden, naar Stavanger en de Preekstoel. Daarna weer omhoog richting Sognefjord. We blijven hopen dat het ooit droger wordt.

• 05 Augustus 2017 - 17:16

Henk En Tonny:

Hallo Petra en Alexander,

Het valt niet mee al die regen. En de vooruitzichten zijn ook niet best. Noordelijker schijnt het wel beter weer te zijn. Hopelijk ook als jullie daar zullen zijn. Hier ook wisselvallig hoor. veel plezier nog en mooie wandelingen.
    Groetjes,
    (o)pa en (o)ma

• 05 Augustus 2017 - 20:08

Hellen:

Wat jammer dat het zo nat is en jullie zo vaak een bui hebben...
    Het hutje ziet er geweldig uit. Heerlijk een kachel, lekker warm en alles even laten drogen.
    Geniet er ondanks de regen lekker van. Komende twee dagen wordt het hier droog, ik hoop bij jullie ook.
    Groetjes Hellen

• 05 Augustus 2017 - 21:32

Els:

Dag lieve Alexander en Petra, Geniet maar heerlijk van die wandelingen in het prachtige Noorwegen en zo nu en dan schijnt echt de zon. Ben benieuwd of jullie ook nog naar de Lofoten gaan; ik vond het sfeertje daar zo bijzonder (weg van de lawaaierige wereld). Veel plezier met z'n tweetjes en liefs

• 06 Augustus 2017 - 09:32

Itty En Ludo:

Wat jammer dat jullie zoveel regen hebben. Noorwegen is zo'n mooi land als het ook maar een klein beetje droog is en er een flauw zonnetje schijnt. Hopelijk gaan jullie dat nog meemaken.

• 07 Augustus 2017 - 14:31

Hermy & Wim:

Hoi Petralexander, Maar de landschappen zijn wel heel erg mooi.