Doha en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van petra bos - WaarBenJij.nu Doha en Colombo - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van petra bos - WaarBenJij.nu

Doha en Colombo

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg petra

16 Juli 2019 | Sri Lanka, Colombo

Eindelijk gaat de reis beginnen. Op zaterdag rijden we naar Schoonhoven. We vieren nog even de verjaardag van (o-)pa. Zondag vliegen we vanaf Brussel. We willen op tijd aanwezig zijn, want we vrezen uitgebreide veiligheidsmaatregelen. Online inchecken is niet gelukt, dus nog gen stoelen.
Op zondagochtend is het gelukkig lekker rustig op de weg, dus ruim op tijd zijn we op Zaventem. De check-in is nog niet eens open! Er staat al wel een rij, dus we sluiten gewoon aan. Voor het stuk naar Qatar zitten we niet naast elkaar ( geen idee waarom, want de stoel naast mij blijft leeg), maar naar Sri Lanka wel. De bagage wordt direct doorgestuurd, dus maar goed dat we wat overnachtingsspulletjes in de handbagage hebben. Na een vertraagde start is het een prima vlucht. Op het vliegveld worden we al opgewacht door een mannetje van de luchthavenshuttle. Het is slechts een kwartiertje rijden naar ons hotel. Zeer moe kruipen we om 2u in ons bedje. We hebben de hele dag om Doha te bekijken. Gelukkig hoeven we pas om 14u van de kamer, dus eerst uitslapen. Als we de omgeving gaan bekijken, worden we direct gegrepen door de hitte. Het is 40+ ! Zo heel veel er ook niet te zien, dus we zijn redelijk snel klaar. Even bijtanken in een café met airco. De souq waqif komt ook laat op gang, waardoor we niet heel veel zien van deze leuke traditionele markt.
We hebben nu al medelijden met de voetballers van het WK...
Met de taxi rijden we weer naar het vliegveld. Weer een paar stempels verdiend.
De vlucht naar Colombo, Sri Lanka is zeer onaangenaam. De stoelen zitten al niet prettig en beenruimte voor Alexander mn is erg krap. We vertrekken om 22.30u. Onze verwachting is dat we na de start direct gaan slapen. Blijkbaar heeft de bemanning andere plannen. Er wordt eerst van alles uitgedeeld, zoals koptelefoons, dekentjes, drinken. Dan komt er gewoon nog een maaltijd, gevolgd door duty free. Al die tijd is verlichting volop aan. Stoel naar achteren is ook niet netjes als mensen eten. Wanneer de klok ook nog 2.5u naar voren gaat, is er nog 2u over om te slapen. Natuurlijk komen we in stevige turbulentie. Alexander voelt zich daardoor lekker in slaap gewiegd, ik word alleen maar misselijk. Zonder slaap staan we in Colombo. Het is 6u ‘s morgens. We moeten nog de hele dag, maar zijn nu al gesloopt.
Op het vliegveld is de bagage direct op de band. Visum is ook geregeld. Nu direct een Sim-kaartje regelen, geld pinnen( briefjes van RS 1000 = E 5 ) en dan een taxi naar het hotel. Er zijn direct heel veel opdringende mannetjes. Ik versta er geen bal van want mijn oren zitten dicht door verkoudheid en luchtdruk. We kiezen een taxi, welke ons in 45 min naar het hotel in het oude centrum brengt. Het is 8u en nu al warm. De kamer is al om 10u gereed. We kleden ons even om en gaan dan eerst rustig ontbijten. Wanneer we naar buiten gaan om even naar het treinstation te lopen, worden we constant aangesproken door tuktuk-rijders. Irritant! Op het station kunnen we blijkbaar geen kaartjes voor morgen reserveren. We weten nu wel waar het is en hoe laat de trein gaat.
Terug bij het hotel gaan we eerst even slapen. Na een paar uurtjes gaan we een kleine ronde door het oude centrum lopen. Veel routes zijn afgesloten vanwege veiligheidsmaatregelen.
Onze indruk is dat het rommelig is, veel afval, opdringerige types, slecht onderhouden en best warm. Hopelijk wordt het beter als we mogen naar het zuiden reizen.

• 16 Juli 2019 - 10:07

Wim:

Hoi lieve Petra en Alexander, oh, oh, de reis is nog maar net begonnen en jullie hebben alweer van alles beleefd. Jullie zijn wel wat gewend gelukkig. Ben benieuwd wat de rest gaat brengen. Dankzij het reisverslag blijven we fijn op de hoogte. We wensen jullie heel veel plezier, vermaak en verwondering. Liefs van Hermy en Wim

• 16 Juli 2019 - 12:12

Aly:

Dat zijn al weer aardig wat belevenissen ,maar gelukkig zijn jullie goed aangekomen.
    De komende dagen zal het vast beter gaan,ga er heerlijk van genieten en beterschap met je verkoudheid

• 17 Juli 2019 - 04:43

Hellen:

Wat een gedoe zeg! Wel fijn dat jullie heelhuids zijn aangekomen en maar goed dat je een sterkte man bij je hebt met al die opdringerige mannetjes...
    Ik hoop dat de rest van de reis beter zal verlopen. Sterkte ook met die warmte, zou niks voor mij zijn, geloof ik. Ik hoop dat het in het Zuiden allemaal wat vriendelijker zal zijn.

Groet, Hellen

• 19 Juli 2019 - 11:04

Anneke En Marij:

Alle begin is moeilijk, zullen we maar zeggen en als westerling is het natuurlijk vreselijk wennen aan de hitte en het drukke gedoe. Misschien helpt als jullie zelf ook heel druk doen?
    Wij zitten hier in het frisse, rustige en prachtige Noorwegen, er is waarschijnlijk geen groter contrast.
    Veel groeten en plezier toegewenst.